create your own banner at !

Cintamu & Cintaku

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, November 19, 2011

Hepatisis B

senget ckit...

Kenapa hari ni tiba-tiba aku nak bercerita pasal Hepatisis B???ok ini adalah satu informasi ye...jom dengar cerita aku jap...ok aku ambil suntikan ni sebab nak mengelakkan kanser hati...@keradangan hati macam tu la..dia disebabkan jangkitan virus..2minggu lepas aku buat ujian darah utk screening hepatisis B ni...resultnya aku mmg konferm kena ambil 3 dos..minggu ni adalah untuk dos pertama...tengahari tadi lepas kelas terus aku pg pusat kesihatan ambil dos 1..Rm23 1 doa..murah kan???yela kalau harga kt klinik luar mahal...dos kedua seterusnya bula depan..16 dis..nantikan ye..Izzaty..hahah..nasib baik tak sakit sangat kena injection tu..



Sebab apa kita kena ambil vaksin Hepatisis B ni :

  • Untuk mengelakkan keradangan dan kerosakan hati
  • kalau kronik, hati boleh membentuk sirosis atau kanser yg boleh membawa maut
  • Untuk sembuh ia mengambil masa berbulan-bulan@bertahun-tahun
Seeloknya  lebih baik kita mengambil vaksin ini sekurang-kurangnya ia boleh mencegah dan melindungi anda daripada Hepatisis A & B...Ia juga boleh mengurangkan kejadian kanser hati dan kematian berpunca dari kanser hati.."Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan untuk hati anda"...betul kan...selebihnya korang baca lebih lanjut dia punya simptom jangkitan.siapa yg berisiko tinggi dll dekat gambar 2...kalau aku bercerita ni panjang sgt..hehehe (sebenarnya malas nak menaip)

Sesiapa yg belum ambil vaksin ni silalah ambil...tak rugi pun...kalau untuk student UPM selagi anda bergelar student UPM gunakan hak anda untuk mendapatkan rawatan yg lebih murah dan berpatutan di  Pusat Kesihatan UPM...sebab masa kita student ni jela boleh dapat harga murah..staff UPM pon dapat harga mahal..banyak beza tu..so bila ada promosi tentang vaksin cth Hepatisis A, Hepatisis B,Kanser servik dll ambillah peluang untuk mendapatkan vaksin tersebut sekiranya ada yg belum ambil..sekarang Pusat kesihatan bg harga murah je kan...kanser servik rm145 je..bagi aku murah la tu berbanding harga klinik kt luar dalam rm 400-500 3dos...murah kan????

Tadi aku pergi tampal 2gigi rm12..murah kan???kalau cuci rm4..ok la tu...nak berbanding harga staf UPM if kita nak tamapal rm 18 kot 1 gigi..nampak tak perbezaan dia...sebab itulah kita kena gunakan sebaik-baiknya kuasa kita sebagai seorang student UPM..hahahah...ok la..daaaaa cerita tak kan habis....



Thank you for reading this entry !




 -------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

Jom cakap-cakap sikit box cik Izzaty ~~(^_^)