create your own banner at !

Cintamu & Cintaku

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 20, 2011

Tips Kempiskan Perut

Selamat malam....hai.....bercerita pasal perut buncit aku ada nak kongsi tips untuk mengurangkan perut buncit..heheh aku ni tak de lah perfect sangat . Wanita tidak akan lari daripada masalah perut buncit...kan? tak yah nak tipu...tak buncit banyak sikit pon mesti ada...so kat sini ada beberapa tips..dia ada banyak cara...nak kempiskan perut ni....jom try!!





 

Cara Tradisional :


1.Kempiskan perut dengan Asam Keping.
-Ambil satu atau 2 keping asam keping dan masukkan ke dalam segelas air panas..
-Biar beberapa jam sehingga asam keping menjadi kembang & air menjadi suam..
-Minum setiap pagi dan malam.
-Jika di amalkan selalu insyaalah perut yang buncit akan berkurangan.

2.Teh dan limau kasturi.
-Sebelum sarapan pagi elok di amalkan minum teh tanpa gula.
-Perahkan jus limau kasturi ke dalam teh anda.

3.Lansing dengan daun cekur.
-Ambil segenggam daun cekur, tepung beras,asam jawa,gula merah, gula pasir & garam.
-Campurkan kesemua bahan tadi dan di tumbuk.
-Masukkan 1/2 gelas air.
-Tapis dan minum selama 4 hari berturut- turut.

4.Asam jawa.
-Ramas air asam jawa dalam 1 gelas.
-Masukkan air tadi ke dalam peti sejuk.
-Minum air tersebut selepas makan tengah hari atau selepas makan malam.
-Lemak di badan pasti akan berkurangan.

5.Biji manjakani.
-Ambil 4 biji manjakani, 5 biji lada hitam dan 3 ulas bawang putih.
-Campur kesemua bahan tadi dan di rebus di dalam periuk tanah.
-Biar mendidih dan di sejukkan.
-Minum air rebusan ini 2 hari berturut-turut.
-Ia melansingkan badan di samping merawat luka dalaman bagi ibu yang baru bersalin.


Cara Moden sikit:

Makan perlahan-lahan 
Terlalu banyak garam dalam diet menambah lebih sodium terhadap cairan tubuh yang memperlambatkan mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut terasa penuh dan menggelembung.

Minum Banyak Air
Jika perut penuh disebabkan oleh penyimpanan air, anda sebenarnya dapat mengurangi masalah tersebut dengan minum air lebih banyak. Hal ini akan mencairkan konsentrasi sodium/garam dalam tubuh sehingga meningkatkan jumlah air yang dikeluarkan dari sistem tubuh. Minum lebih banyak air juga menjamin fungsi hempedu efektif untuk mengeluarkan bahan toksin. Jangan kurangkan pengambilan air ketika berdiet, kerana banyak bahan yang sukar dicernakan dan akan menyebabkan perut menggelembung.

Kurangkan Pengambilan Garam
Jangan makan gelojoh, kerana ketika anda menelan terlalu cepat, udara tertahan dalam usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan penggelembungan perut. Duduk ketika makan dan kunyah makan secara perlahan-lahan. Makanan yang t ida k terkunyah menjadi bahagian-bahagian kecil t ida k dapat dicerna dengan sempurna yang kemudian menghasilkan banyak gas yang menimbulkan penggelembungan

Pengambilan Serat
Serat adalah elemen penting dalam diet, tetapi untuk mengimbangi penyimpanan air yang menyebabkan penggelembungan, makanlah serat dalam buah-buahan seperti epal dan pear yang memiliki banyak kandungan air.

Awas Ubat-Ubatan
Perut yang mengembang adalah kesan sampingan dari pengambilan ubat. Aspirin kadang-kadang menyebabkan masalah perut yang mengakibatkan sembelit dan penggelembungan, termasuk pil kontrasepsi.

Hindari Sembelit
Sembelit didefinisikan sebagai memiliki lebih sedikit dari tiga kali buang air besar dalam seminggu atau jika terlibat ketegangan. Akibatnya perut terasa bertambah besar. Untuk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran, amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang berlebihan.

Bersenam
Olahraga atau bersenam akan membantu menggerakkan cairan dalam perut yang dapat menyebabkan perut besar dengan mendorongnya keluar dari jaringan dan masuk aliran darah di mana akan dikeluarkan sebagai peluh atau dibawa ke hempedu untuk dikeluarkan sebagai urin. Senaman yang disarankan seperti aerobik.





Blog Widget by LinkWithin
Biasanya cara moden ni kita lakukan secara manual tanpa menggunakan suppliment@ubat kurus contoh macam pil,kapsul,fibre dll.bagi aku la kalau kita nak kurus biarlah dengan cara sihat tanpa menggunakan sebarang produk kurus seperti yang dikatakan tadi..mungkin kesan ubat kurus ni dia akan menurunkan berat badan, tetapi kesan yang akan datang kita tidak akan tahu contohnya kesan kepada buah pinggang,kesan kepada sistem dalam badan kita, atau mungkin juga effect kepada anak..semua itu kita tidak boleh jangka..jadi lebih baik berhati-hati terhadap produk@ubat kurus..


Try you olss ikut petua saya ni :)  ~~


  • Breakfast : Bijiran ( nestle fitness,kellogg's special K)+ susu rendah lemak ( boleh guna susu HL)+ buah-buahan (1biji pon cukup)

  • Lunch : Nikmati makanan anda semua seperti biasa TETAPI cuba imbangi dengan makanan lemak rendah dan sayur-sayuran...kalau boleh tengahari ambil nasi dengan kuantiti sedikit..sebab nasi mempunyai karbohidrat yang tinggi. korang boleh ambil ikan ataupun daging dan sayur.

  • Dinner : Bijirin +susu rendah lemak + buah (sama seperti menu breakfast)

  • Jikalau masih terasa lapar juga  makanlah 3-5 hidangan sayur-sayuran dan buah selain perlu makan sarapan dan makan malam.

Benda ni kalau korang buat betul-betul boleh nampak perbezaannya dalam 2minggu.aku pernah cuba petua ni..tapi berat badan aku turun sekilo je dari 45kg turun jadi 44..yang tu baru tak sampai seminggu aku try..aku takdela obses sangat nak kurus cuma nak cari berat badan yg ideal..sepatutnya aku punya berat badan jadi 44kg baru ok...dengan ketinggian dan BMI aku semua..tapi setakat ni ok la BMI,tinggi,berat semuanya normal..alhamdullilah...


Korang kena selalu wt sit up juga untuk kurangkan perut buncit..part ni aku malas sekali nak wt..makan boleh control g...aku ni takdelah rajin nak diet..ada masa-masa je..time makan banyak takde nak ingat semua ni.mak aku salu pesan anak dara tak elok perut buncit..nanti nak kawin malu jer...hurm..tp aku ni tahu-tahu jela buat dunno je...




Mesti ramai wanita yang nak memiliki perut kempis macam ni kan??termasuklah aku.heheh...Petua-petua diatas tak semua menjadi(kdg-kdg)..tapi ini adalah petua, jadi kita boleh mencuba..apa-apa pun disiplin tu amat penting..kalau  kita cuba petua ni tapi masih makan tak ingat-ingat dan tak disiplin sama je...kepada yang nak mencuba try la.tak rugi pon..tapi kalu yang dah kurus sangat tu jangan duk gatai nak try..nanti tinggal rangka pulak..haha..kurus sangat tak cantik~~yang penting dapatkan berat badan yg ideal dan untuk kesihatan badan kita juga...=)





Thank you for reading this entry !



-------------------------------------------------

2 comments:

Jom cakap-cakap sikit box cik Izzaty ~~(^_^)